Distansarbete är det som gäller för många sedan coronautbrottet tog fart – och det gäller inte minst i it-branschen. De flesta är i dag rätt hemmastadda med att arbeta mobilt med digitala verktyg – men hur ser man till att få in nya medarbetare om alla arbetar på distans?
Här är tre tips från vår systersajt CIO.com om hur man kan gå till väga för att ändå hantera en rekryteringsprocess. Genom att utnyttja tekniken går det att fortsätta anställa den kompetens som behövs.
1. Skippa intervjuer ansikte mot ansikte
Använd telefon och video för att intervjua kandidater - det finns en mängd appar att välja på bland annat Skype, Webex och Bluejeans.
Även om ni fortfarande har ert kontor öppet så är det bättre att använda sig av telefon- och videointervjuer.
Och alla lockas inte av intervju på plats oavsett corona. CIO.com berättar om en kandidat som gjorde bra ifrån sig i en videointervju kallades till en 90 minuters intervju på plats. Men eftersom kandidaten fortfarande höll på att avsluta sitt nuvarande uppdrag så hann han inte med det och företaget förlorade en ny medarbetare
2. Korta ner intervjuprocessen
Många hänger kvar i att det ska vara tre eller fyra rundor av intervjuer. Men att dra ut på rekryteringsprocessen är frustrerande för alla inblandade – den sökande riskerar att tappa intresset och då blir företaget av med viktig potentiell kompetens.
När det handlar om tidsbegränsade anställningar borde företag redan efter en intervju kunna avgöra om en sökande ska få ett erbjudande. När det handlar om fasta anställningar så är det mer rimligt att det kan krävas fler intervjuer.
Men det gäller att man inser att om processen drar ut på tiden så minskar också chansen att göra en riktigt bra rekrytering eftersom andra företag kan hinna före och knipa de attraktiva kandidaterna.
Detsamma gäller åt andra hållet – om någon inte ser ut att passa efter en intervju så avbryt processen redan då. Du har inte råd att vela – långsamt beslutsfattande gör att kompetensen fylls på långsammare.
3. Få in nyanställda på distans
Just nu har coronautbrottet tvingat nästan hela it-branschen till distansarbete. Så då gäller det att också lyckas få in nyanställda i verksamheten på distans.
Pappersarbetet går definitivt att lösa med mejl och e-signaturplattformar. Bärbara datorer och andra arbetsverktyg kan skickas hem till den nya medarbetaren. Introduktionen görs via videokonferens.